onsdag 25 april 2018

Blåbärspaj och indonesiska brickor.



Godkväll.

Nu har jag varit ute och sprungit och är helt slut...
Jag är ur form...haha...eller inte kul alls...😊
Jag har ont i benen så det är kämpigt och jag orkar inte alls springa med den farten jag normalt har.
Därför springer jag lite mindre nu för att låta benen vila också. Det funkar inte så bra när det gör ont och jag märker skillnad om det inte blir joggat lika ofta, helt klart!

Det börjar ju bli bärpajernas goda tid och rabarbern är redan klar för årets första rabarberpaj (hos min mamma, inte hos oss, så jag får tigga lite av henne...😊)

Häromdagen gjorde jag en enkel blåbärspaj och det är ju bara så gott!
Det enkla kan verkligen vara det bästa!



Vi har vår egen vitsippsbacke så det är bara att kliva ut och plocka.
Så livet på landet är extra bra ibland.😊


Men pajen då...
Jo den kommer förstås här!


Blåbärspaj med smak av citron

4-6 portioner

Paj
500 g (knappt), blåbär, färska eller frysta
1,5 dl strösocker
1 msk maizena
rivet citronskal från 1 citron


Smuldeg
150 g smör
1,5 dl mjöl
1,5 dl havregryn
0,75 dl socker

Ugn 175 grader

Blanda alla ingredienser till smuldegen och smula sönder smöret med fingertopparna tills det känns smuligt.
I en smord ugnssäker form, blanda blåbär, socker, maizena och citronskalet.
Smula på smuldegen och grädda i ugn ca 25 min eller tills den fått fin gyllenbrun färg på degen.
Servera när den svalnat av lite tillsammans med gräddglass eller vaniljsås.

Recept från Köket.se

(jag gjorde dock större mängd smuldeg, behövs tycker jag!)


Igår fick vi hem handgjorda träbrickor som tillverkas i Indonesien.
Så fina!

Jag har lagt in dem i nätbutiken i nyss.


I urnan en klöver.


Brickan är så snygg att både ställa och ha saker på eller att luta...


Nu ska jag hoppa in i duschen här, hinna bädda rent ett par sängar och annat kvällsplock innan jag däckar framför TV;n och så klart Robinson....
😊

En riktigt fin kväll är det utanför fönstren i alla fall, fåglarna kvittrar och solen skiner efter en ganska halv grå dag...

Trevlig kväll! 
Kram Mariette

Inga kommentarer: